Websites testen: zet de gebruiker centraal!

Het ontwikkelen van een website is niet zo moeilijk meer tegenwoordig. Zeker niet met de komst van tools als WordPress, Joombla of andere blogsystemen. Deze tools zijn gericht op de ervaring van de websitehouder en op die van de bezoekers. Maar hoe zit het dan met de websites die niet gemaakt zijn in deze blogsystemen? Hoe is daar de gebruikersvriendelijkheid?

Als tester heb je hedendaags veel te maken met het testen van websites en webapplicaties. Dit zijn dan vaak sites of applicaties die niet gemaakt zijn in een blogsysteem. Hier is het dus van belang dat je als tester de gebruikersvriendelijkheid controleert en toetst. Dat is dan jouw taak. Een heel belangrijke taak eigenlijk, ook al sta je er niet bij stil.

Waarom is gebruikersvriendelijkheid zo belangrijk?

We gaan hieronder eerst even uit van een website.
De reden waarom gebruikersvriendelijkheid zo belangrijk is komt doordat de bezoeker een website kan maken of kan breken. Het os namelijk hun ervaring die bepaalt of ze wel of niet terugkomen en de site weer bezoeken.

In een webapplicatie zal de gebruiker kijken naar hoe deze te hanteren is in het betreffende proces. In een demo zal eerst de gebruikersvriendelijkheid eruit moeten springen wil je deze tool kunnen verkopen.

Gebruikersvriendelijkheid is subjectief.

Klopt dit eigenlijk wel? Ik denk dat je als tester goed moet onderscheiden wat subjectief is en wat objectief is. Bijvoorbeeld de positie van een link kan heel objectief zijn: je zet de knop om terug te gaan niet rechtsonder in een scherm. De gebruiker zou deze links bovenin verwachten. Mensen zijn dit gewent. Maar de kleur van een scherm kan ook objectief zijn: je wilt niet dat een programma een zwarte achtergrond heeft met fel gele letters en cijfers. Dat werkt niet prettig. Echter als het wel werkbaar is maar de kleuren van een scherm zijn niet in lijn met waar de gebruiker van houd is het subjectief.
Als tester zal je hier goed een onderscheid in moeten vinden.

Hieronder een klein lijstje waar je de gebruikersvriendelijkheid mee zou kunnen toetsen.

  • de snelheid van de website of webapplicatie
  • de kleuren zijn niet hinderlijk
  • links staan op een daar te verwachte plek zoals over het algemeen gehanteerd word: aan de linkerkant of boven in het scherm in een menu
  • tekst en afbeeldingen zijn niet te groot of te klein
  • pagina’s zijn niet te lang; de gebruiker hoeft niet veel te scrollen
  • een website bevat geen popups die een functie hebben
  • informatie is makkelijk in te voeren d.m.v. Een formulier
  • content word gestructureerd aangeboden

Dit is een maar een kleine en heel algemene verzameling waar je de gebruikersvriendelijk mee kan toetsen. Er zijn er natuurlijk meer maar hiermee probeer ik je een indruk te geven waar je op zou moeten/ kunnen letten.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.