Webrichtlijnen en het gebruik van formulieren op een website

Het gebruik van formulieren op een website, kan heel handig zijn. Er kunnen gegevens worden verzonden naar een e-mailadres of een database. In dit artikel wil ik een aantal punten belichten waar een eenvoudig formulier op een website aan moet voldoen, aan de hand van de webrichtlijnen 2.0.

Volgens de webrichtlijnen is een eenvoudig formulier te herkennen aan het feit dat je in 1 oogopslag kan zien wat de gevraagde gegevens zijn.  Zijn er meer velden dan je in één oogopslag kan zien, dan is het geen eenvoudig formulier meer.

  1. Er staat aangegeven waar het formulier voor bestemd is. Is het een registratieformulier, een bestelformulier etc.
  2. Als er persoonsgegevens moeten worden ingevoerd die later in een bepaald systeem terecht komen zal de bezoeker de pagina moeten kunnen uitprinten (opslaan) of er zal een bevestigingsemail moeten worden verzonden.
    Dus er kan in ieder geval een email worden verzonden en er kan een bevestigingspagina worden gemaakt met de ingevoerde gegevens. Onder deze gegevens kan dan een knop of een link aanwezig zijn om de gegevens uit te printen.
  3. Een formulier bevat geen RESET knop, tenzij er duidelijk is wat deze knop zal moeten doen. De knop moet dan ook duidelijk te onderscheiden zijn  van de “submit” knop -en alleen als het formulier vooringevulde gegevens bevat.
  4. Als het formulier niet voldoet aan een eenvoudig formulier dan moet er duidelijk zijn wat de grootte van het formulier is. Er zou dus aan de bezoekers kunnen worden aangegeven bij welke stap/ fase de bezoeker is.
  5. Een bezoeker moet met een tab-toets door het formulier kunnen navigeren. Dit is trouwens ook erg handig als de bezoeker het formulier gebruikt via  een mobiele telefoon. Dus als je als achter een desktop zit zou je het formulier kunnen doorlopen door gebruik te maken van een  Tab-toets.
  6. Er moet duidelijkheid worden gegeven aan de bezoeker, welke velden er verplicht zijn om in te vullen.
    Geef dit bijvoorbeeld aan via een * of met het woord “verplicht”.
  7. Gebruik bij validatie van velden die niet (juist) zijn ingevuld, een andere kleur. Een gangbare en veel gebruikte kleur is rood.
  8. De bezoeker moet informatie kunnen vinden over het doel van het betreffende veld. Dit kan worden afgevangen door gebruik te maken van een vraagteken achter het veld met daar “onder” informatie over het veld en wat er verwacht word van de bezoeker.

Meer informatie over het gebruik van formulieren en de webrichtlijnen? Ga dan naar http://versie2.webrichtlijnen.nl/documentatie/u.5.1/

 

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.