Wat is een goede basis voor een contactformulier ? Een aantal tips!

In een eerder artikel heb ik tips gegeven over wat een contactpagina compleet kan maken. In dit artikel ga ik in op het contactformulier.

Je ziet ze nog steeds: Pagina’s met een emailadres waar mensen naar kunnen mailen met vragen. Echter is dit te “algemeen” en heel erg spamgevoelig.

Met een formulier kan je de bezoeker sturen. Ook kan je de emails, wanneer ze worden ontvangen, filteren op onderwerp of nog mooier; laten aankomen bij een specifiek emailadres.

Maar wat is nou mooie basis voor een contactformulier?
Een contactformulier zou niet meer velden moeten bevatten dan nodig is. Echter kan het zijn dat je als websitehouder toch net iets meer informatie wil hebben van de bezoeker. Bijvoorbeeld het geslacht. Laat die opties dan niet verplicht zijn.

Velden in een contactformulier

De volgenden velden zijn een mooie basis voor een contactformulier.

  • aanhef
  • naam
  • emailadres
  • telefoonnummer
  • onderwerp
  • de vraag of het bericht

Optioneel zouden de onderstaande velden gebruikt kunnen worden.

  • adresgegevens
  • geslacht (als er geen gebruik gemaakt zal worden van “aanhef”.
  • nieuwsbrief ontvangen
  • persoon/ organisatie

Controleren dat de verzender een mens is

Het is tevens handig om een controle in te bouwen om te checken of de verzender een mens is en geen spambot.

Meer informatie over het maken van een contactformulier ?

Heeft u nog vragen over het opzetten van een contactformulier? Wilt u advies hierover? Neem dan contact op.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.