Wat is een costumer journey?

Een costumer journey. Wat is dat nou precies? Een costumer journey in de zin waar ik over ga schrijven heeft te maken met de mogelijke klikpaden van een bezoeker op een website aan de hand van een sitemap.

Wat heb je nodig om een costumer journey te bepalen?
Als eerste zal de sitestructuur bekend moeten zijn. Dus hoe gaan we de site opzetten. Deze structuur bepaald, voor o.a. de webbouwer, de logica in de opzet van de website. Daarnaast is deze sitestructuur nuttig bij het opzetten van de sitemap. Aan de hand van de sitemap kan je een costumer journey maken.

Wat kan je met een costumer journey
Met een costumer journey kan je inzicht krijgen in hoeveel keer een bezoeker moet klikken om een bepaalde pagina te bereiken. Dus hoeveel stappen. Je zou dan kunnen bekijken hoe belangrijk deze pagina is. Is de “belangrijkheid” hoog? Dan is het verstandig om deze pagina meer “naar boven” te halen zodat de bezoeker deze pagina sneller zal bereiken met minder stappen.

Vindbaarheid van een pagina.
Een belangrijke pagina die “diep” in de site ligt zal ook minder snel hoog in de zoekmachine komen. Want het aantal klikken om op een pagina te komen zegt figuurlijk tegen de zoekmachine dat die betreffende pagina niet zo belangrijk is. Met een costumer journey kan je dit dus afvangen.

Hoe gebruik je een costumer journey?
Is de sitemap klaar? Is de structuur van de site duidelijk? Zijn de belangrijke pagina’s gedefinieerd? Dan kan je aan de costumer journey beginnen.

Via Google Analytics krijg je al een heel goed beeld van een costumer journey. Eigenlijk doet Google Analytics dit al voor jou.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.