Stem de website af op de doelgroep

Van plan om een website te laten ontwikkelen of om deze te laten herbouwen? Stem de website af op de doelgroep.Waarom moet u de website afstemmen op de doelgroep?

Een website laten ontwikkelen kan u toch enige honderden euro’s kosten. Dan staat er een website online met een mooi ontwerp, goed toegepaste SEO technieken en deze is via een Content Mangement Systeem te onderhouden.

Als de website toegankelijk gemaakt moet worden voor alle soorten bezoekers moet er rekening gehouden met verschillende soorten aspecten. Bijvoorbeeld, maar niet alleen, de onderstaande punten:

  • verschillende soorten lettertypen en lettergrootte
  • voor verschillende soorten devices een andere omgeving
  • tekst moet voorgelezen kunnen worden
  • de site moet ook zonder JavaScript bereikbaar en toegankelijk zijn en werken
  • etc.

Alleen al met deze kleine verzameling kost u veel tijd en ook nog eens meer held dan misschien wel noodzakelijk is.

Doelgroep vs Website

U moet rekening houden met de doelgroep die u in gedachte heeft bij de afzet van het product of dienst. Een doelgroep moet u eigenlijk al bepalen in uw businessplan.  De website zal in ieder geval hierop moeten worden afgestemd.

Als u weet dat de doelgroep jonge mensen zijn, dan zal er eigenlijk (over het algemeen gezien en de uitzonderingen daar gelaten) geen gebruik gemaakt hoeven te worden van voorleestechnieken of verschillende soorten tekstgrootte. U zal dan bijvoorbeeld een site moeten ontwikkelen die ook toegankelijk is via de mobiele telefoon en tablets. Of uw doelgroep zijn ook mensen uit andere landen, dan zal de website ook in andere talen moeten worden beschreven. De website zal hier ook geschikt voor moeten worden gemaakt.

 Doelgroep analyseren met statistieken

Daarnaast kan er aan de hand van de statistieken gekeken worden naar o.a. de onderstaande gegevens om een schatting te maken van de doelgroep die uw site bezoekt. Hiermee kunt u toetsen of uw doelgroep die u in gedachte had ook werkelijk de site hebben gevonden.

  • het tijdstip van het bezoek
  • hoeveel bezoekers komen er terug naar uw website
  • welke producten hebben veel hits gehad
  • wat zijn de zoektermen geweest waar de bezoekers uw site hebben gevonden
  • etc

Aan de hand van deze gegevens kunt u de website ook afstemmen op de doelgroep.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.