Mijn advies: Laat bezoekers niet meer dan drie klikken om bij een onderwerp te komen

Hoeveel keer moet een bezoeker klikken op een link om bij het betreffende onderwerp te komen? Ik adviseer: principe 3 keer en in sommige gevallen 4 keer. Maar niet meer! In dit artikel adviseer ik hoe je dat kan doen.

Hoofdonderwerpen

Bepaal eerst de hoofdonderwerpen die je op de site wil hebben. Dus de hoofdonderwerpen. Dit zijn meestal onderwerpen waar de bezoeker naar zal zoeken. Dit kunnen dan gelijk de items zijn voor in het hoofdmenu.

Het kan zijn dat er veel meer hoofdonderwerpen zijn dan in het menu geplaatst kunnen worden. Maak dan hoofdmenuitem “onderwerpen” en verwijs dan naar eenoverzichtpagina met de verschillende hoofdonderwerpen.

Subonderwerpen

Onder de hoofdonderwerpen kunnen verschillende subonderwerpen horen.
Plaats deze dan in een soort submenu op de pagina van het hoofdonderwerp. De bezoeker krijgt dan gelijk te maken met een gestructureerde navigatie.
De bezoeker kan dan nu klikken op het betreffende subonderwerp en de informatie is gevonden.

Voorbeelden van aantal keer klikken
Het aantal klikken is in het onderstaande voorbeeld beperkt tot 2x klikken vanaf de hoofdpagina:
– 1e keer naar het betreffende hoofdonderwerp
– 2e keer naar het subonderwerp.

Kies je voor een overzicht met alle onderwerpen? Dan is er sprake van 3x klikken vanaf de hoofdpagina:

– 1e keer naar het overzicht
– 2e keer naar het hoofdonderwerp
– 3e keer naar het subonderwerp.

Het CMS dat iemand gebruikt zal hier ook op afgestemd moeten zijn.
Het IZEECMS, een product van IZEE, dat IZEE gebruikt voor haar websites is gebaseerd op 2x klikken. Hierdoor kan de relatie een zeer gestructureerde website aanbieden aan de bezoeker.

Er is een onderwerp en daaraan kan de relatie (de gebruiker van het cms) subonderwerpen toevoegen.

Een ander voordeel van deze structuur is dat wanneer de bezoeker een willekeurige pagina heeft benaderd via de zoekmachine, er snel naar een ander onderwerp genavigeerd kan worden.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.