8 ergernissen bij het bezoeken van een website.

1 van de belangrijkste oorzaken waarom bezoekers de website verlaten is dat ze zich ergeren aan de website zelf. Tegenwoordig is de bezoeker een internetter die snel informatie wil vinden en dan weer verder gaat op zoek. Daarom is het aanbod van informatie de laatste 6 maanden in de vorm van lijstjes. Hieronder ook een lijstje met punten waar bezoekers zich aan kunnen ergeren.

1-Pop up advertenties

Een website die word geopend en er springt gelijk een popup in beeld met een advertentie waar je helemaal niet op zit te wachten als bezoeker. Dit is vreselijk irritant en de meeste bezoeker klikken dan ook gelijk de website weg. Dit is nog een oude vorm van het adverteren toen internet nog in de schoenen stond. Ook is het irritant dat je eerst de advertentie weg moet klikken via een link en dat je dan pas de informatie kan benaderen. Tegenwoordig zijn er ook van die webmasters die graag de informatie willen delen als je eerst een emailadres achterlaat of jezelf eerst registreert.

2 – Automatisch laden van filmpjes of geluiden

Bij het binnenkomen op een bepaalde pagina wil de bezoeker eerst even kijken wat deze daar kan vinden en of de content daar aanwezig is waar deze naar zocht. Wanneer een bezoeker de website bezoekt en er speelt gelijk een filmpje af of een muziekje, is de bezoeker gelijk de focus kwijt van de reden waarom deze de website bezocht. De meeste bezoekers sluiten dan ook gelijk het scherm omdat ze geen zin hebben om te zoeken naar de aan of uit knop op de website.

3 – Desoriënterende animaties die je gek maken

Ze bestaan nog: websites met van die vervelende content die de bezoeker afleiden. Het gaat hier dan om van die animaties die over het scherm vliegen, knipperende knoppen, schreeuwende stukken tekst etc.

4 –  Onbegrijpelijke informatie

Wat er vaak voorkomt is dat de inhoud van de website met woorden is geschreven die niets zeggen of het zijn hele dure woorden waar een informatie zoekende bezoeker niet op zit te wachten. Gebruik liever Jip en Janneke taal waardoor de inhoud misschien wat langer is dan dat je hele dure verzamelwoorden gebruikt. Door in Jip en Janneke taal te schrijven zal je de bezoeker eerder geneigd zijn te blijven dan dat deze eerst de hele tekst moet begrijpen alvorens deze doorheeft waar het werkelijk over gaat.

5 – Niet de informatie kunnen waar naar gezocht wordt

Het gevonden worden door de zoekmachine is geweldig, en zeker als de website als eerste in de zoekresultaten staat van een zoekmachine. Het meest teleurstellende is dan ook dat je als bezoeker dan in de zoekresultaten een website hebt gevonden waarvan je denkt dat deze die informatie biedt die je zoekt en het dan uiteindelijk niet heeft. Deze websites blijven dan ook online omdat ze een groot aantal bezoekers heeft. Gelukkig is Google de boel aan het opschonen door de zoekmachine te optimaliseren en de “vieze” websites filtert.

6 –  Het niet kunnen delen van de informatie met anderen

Als een bezoeker iets op de website ziet wat het delen waard is zal deze dat zeker doen. Echter bij een website waar deze mogelijkheid niet aanwezig is, zal de bezoeker dit erg irritant vinden. Tevens zegt dit wel wat over het onderhoud van de website en de aandacht die er aan word besteed.

7 – De titel en de inhoud van een artikel komen niet overeen

Een goede titel voor een artikel is het meest essentiële wat er is. Want als de titel aanspreekt zal het artikel of o.i.d. worden gelezen. Het is dan ook erg teleurstellend als een artikel niet overeenkomt met de verwachtingen die zijn gesteld door de titel. De bezoeker zal zich dan ook twee keer bedenken voordat deze weer terug komt. Deze heeft tenslotte al eens een slechte ervaring gehad.

8 – De bezoeker weet niet wat deze moet doen

Als een bezoeker op een website komt moet het duidelijk zijn wat er van de bezoeker verwacht word. Is dit niet het geval en moet de bezoeker eerst een zoektocht beginnen dan zal de bezoeker de site na een aantal seconden al het scherm sluiten en een andere website zoeken. Niets is zo irritant als een website waar je moet zoeken naar informatie of dat ene linkje waar je contact kan opnemen.

 

Ben ik nog irritaties vergeten te vermelden? Geef dan een reactie hieronder.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.