7 tips om foutmeldingen voor jou te laten werken

Om een bezoeker te helpen met het invullen van een formulier of om een bezoeker ergens naar toe te leiden moet er een soort controle worden toegepast. Dit is het vaak het geval bij het invullen van een formulier.

Hieronder 7 tips om de bezoeker te helpen met de foutmeldingen

  1. Zorg dat foutmeldingen opvallen voor de bezoeker. Gebruik dus niet alleen een andere kleur, maar gebruik ook iconen en een tekstuele uitleg om de aandacht van de bezoeker voor een foutmelding te trekken.
  2. Geef de bezoekers een ‘vluchtroute’ om verder te kunnen gaan als ze vastlopen. Je zou kunnen denken aan behulpzame links, het kunnen gebruiken van de terug (back) knop, een zoekfunctie, of het onmiddellijk kunnen corrigeren van invoerfouten.
  3. Laat een bezoeker niet raden en geef de bezoeker informatie over hoe deze een gemaakte fout kan herstellen. Houd rekening met veelgemaakte fouten.
  4. Maak aangepaste foutpagina’s, bijvoorbeeld dat de pagina niet is gevonden (404 error). Geef de bezoeker een aantal mogelijkheden om de reis te kunnen vervolgen binnen de site.
  5. Bij een foutmelding na het willen versturen van een formulier, is het verstandig om de bezoeker een mogelijkheid te bieden om gelijk de fout in het formulier te herstellen. Laat de bezoeker niet afhankelijk zijn van het gebruik van de terug (back) knop.
  6. Beschrijf de foutmeldingen in begrijpelijke taal en leg uit wat er van de bezoeker verwacht word. Dus als er een datum ingevuld moet worden leg uit hoe dit ingevuld moet worden; met of zonder een ‘-‘ tussen de getallen.
  7. Geef bezoekers de mogelijkheid om fouten in de site te rapporteren. Dus als iets niet werkt kan de bezoeker de webmaster mailen dat er iets niet goed gaat bij een bepaalde functie.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.