301 redirects en het rel=canonical attribute: maak zelf een keuze

Wanneer is het verstandig om 301 redirects gebruiken op een website? Wanneer is het rel = canonical attribuut een oplossing?

Wat is een 301 redirect?

Een 301 redirect is een server-side redirect die de zoekmachines verteld dat uw pagina is verhuisd naar een nieuwe / andere URL. In het algemeen, 301 redirects zijn de beste manier om Google en andere zoekmachines direct naar de juiste pagina(‘s) te verwijzen.

Wanneer gebruik je de 301 redirects?

301 redirects zijn een goede oplossing als de website is veranderd (en/ of de url-structuur) of als de website is verhuist naar een ander domein.

Zoekmachines en gebruikers zullen ook dan nog via de oude URL’s de website kunnen bezoeken. Je zou ook gebruik kunnen maken van de 301 redirects om ervoor te zorgen dat zoekmachines alleen pagina’s indexeert die beginnen met de www. (Of de non-www.) versie van de website. Bijvoorbeeld, een link gaat naar izee.nl zonder www. De server wordt dan automatisch overgeschakeld naar www.izee.nl om ervoor te zorgen dat de zoekindex de pagina’s indexeert met www van de pagina.

Wat is de rel = canonical attribuut?

De rel = “canonical” attribuut is een HTML-element waarmee webmasters om “duplicate content problemen” te voorkomen door het opgeven van de “canonical” of “preferred”, versie van een webpagina.

Zo kan bijvoorbeeld dezelfde webpagina beschikbaar zijn in een webversie en een printversie. Door het gebruik van het attribuut rel = “canonical” in de gedrukte versie, laat men zien aan de zoekmachines dat de web-versie de versie is die moet worden gevonden in de zoekresultaten.

Een koppeling tag met de rel = canonical attribuut ziet er zo uit:

link rel=”canonical” href=”http://www.izee.nl/”

De tag moet in de head sectie van een webpagina worden geplaatst.

Wanneer kan je de rel = canonical attribuut gebruiken?

De canonieke attribuut is handig als uw website dynamische URL’s creĆ«ert bij elk bezoek. Zo kan de URL bijvoorbeeld variabelen bijhouden van de bezoeker en informatie bevatten:
Bijvoorbeeld:
www.izee.nl/page.htm?bezoeker=12345&ad=big&print=ja

De canonical attribuut toont aan de zoekmachines dat de pagina’s met de verschillende variabelen hetzelfde zijn en dat zij niet als duplicate content moeten worden gezien.

De canonieke tag is slechts een suggestie. Google ziet rel = canonical als een hint, maar niet als een absolute richtlijn zoals bij een 301 redirect.

Published by

Allan de Bruin

Allan de Bruin ontwikkelt al sinds 2007 websites onder de vlag van IZEE DEVELOPMENT. Door het geven van tips en trucs via het blog wil Allan de relaties van IZEE ondersteunen met de afgenomen website. Allan schrijft ook functionele ontwerpen, test websites en geeft advies via het blog van IZEE. Zie ook www.allandebruin.nl om zijn portfolio te lezen.